Markus Goessi
Markus Goessi (*1966) was born in Eastern Switzerland, the son of a paralyzed, feminist mother and a social democratic factory worker. First Goessi did an apprenticeship as an optometrist and lived for a long time as a middle-class optician in Central Switzerland. He loved to travel, to dance, photograph and paint.
It was not until he was over 30 years old and attended a independant school of art and design in Lucerne that the final decision came about to make art. Before and during his art studies at the FHBB HGK in Basel, he attended various performance workshops.
Monika Günther's teachings were particularly rich. His lecturer Muda Mathis had a great influence on his work as well. Thanks to the well established networks of the Swiss art academies, he was able to learn and profit from different artists around the country. Hence, the workshops of Stelarc, Monica Klingler, Esther Ferrer, Yan Duyvendak were very formative.
Today Markus Goessi lives and works in Basel.
The presence of the body together with the simplest materials from everyday life fascinated him from the very beginning. For a long time, food and wrapping material were his favourite working tools, which were used both in performance and installation. In 2005 he won the Swiss Performance Art Award. Further invitations followed in Switzerland, Europe, Chile, China, India and Mexico. Some years, he co-curated the performance art series in Kaskadenkondendensator Basel and, among other things, focused on dance from the perspective of a performer.
The most important festivals on his journey were: International Performance Art Giswil, BONE Performance Festival Berne, THE LONGEST DAY Performance Festival Zurich, DEFORMES Primera Bienal de Performance Santiago de Chile, NAVINKI Performance Festival Minsk Belarus, 10th OPEN Performance Art Festival Beijing, MOMENTUM International Performance Festival Brussels Belgium, LIVE ART 2011 Bangalore India, INTERVAL°8 Performance Festival Essen, EXTRA! Festival Internacional de Performance Ciudad de México.
On the move
The deformation, the transmutation and transformation, the selfie. Goessi likes to stand between things, especially as an image. He likes to blur. He likes it to be real and romantic. What’s no man. Aiming at and nourished by his own biography. Indulging in wastefulness with care. And again and again searching the photo: as a reminder, as a note, as a sketch, as a plan. Over and over again the mirroring.
Foolish, sometimes sublime, or both. Sometimes political and sometimes ironic.
Rotating,
or the emperor's new clothes,
between taking a snapshot and letting it flow.
He does what physics tells him to do.
The absurd that transforms power…
Markus Goessi (*1966) wurde in der Ostschweiz geboren, als Sohn einer gelähmten, feministischen Mutter und eines sozialdemokratischen Fabrikarbeiters. Zuerst machte er eine Augenoptiker-Lehre und lebte eine ganze Zeit lang bürgerlich als Augenoptiker in der Zentralschweiz, machte gerne Reisen, tanzte, fotografierte und malte.
Erst mit über 30 Jahren und dem Besuch einer freien Schule für Gestaltung und Kunst in Luzern kam der endgültige Entscheid, Kunst zu machen. Vor und während dem Kunststudium an der FHBB HGK in Basel besuchte er verschiedenen Performance- Workshops.
Besonders reichhaltig waren die Workshops von Monika Günther. Aber auch seine Dozentin Muda Mathis hatte während des Studiums grossen Einfluss auf seine Arbeit. Da die Kunstakademien in der Schweiz sehr gut vernetzt waren, konnte er von unterschiedlichen Künstlerinnen und Künstlern lernen und profitieren. So waren die Workshops von Stelarc, Monica Klingler, Esther Ferrer, Yan Duyvendak sehr prägend.
Heute arbeitet und lebt Markus Goessi in Basel.
Die Körperpräsenz nebst einfachsten Materialien aus dem Alltag faszinierten ihn von Anfang an. Lebensmittel und Verpackung waren lange beliebte Arbeitsmaterialien, die sowohl performativ als auch installativ verwendet wurden. 2005 gewann er den Performancepreis des Kunstkredits Basel. Weitere Einladungen in der Schweiz, Europa, Chile, China, Indien und Mexiko folgten. Einige Zeit war er für die Performance-Reihe im Kaskadenkondensator in Basel mitverantwortlich und untersuchte unter anderem das Tanzen aus der Sicht eines Performers.
Die wichtigsten Stationen auf seiner Festivalreise waren: International Performance Art Festival Giswil, «BONE» Performance Festival Bern, «Der längste Tag» Performance Festival Zürich, Primera Bienal de Performance «DEFORMES» Santiago de Chile, Performance Festival «Navinki» Minsk Weissrussland, 10th «OPEN» Performance Art Festival Peking, International Performance Festival «MOMENTUM» Brüssel Belgien, «Live ART 2011» Bangalore Indien, Performancefestival «Interval°8» Essen, «EXTRA!» Festival Internacional de Performance Ciudad de México.
In Bewegung
Die Verformung, die Umwandlung und Verwandlung, das Selfie. Goessi mag es, zwischen den Dingen zu stehen, als Bild besonders. Er mag es, Unschärfe herzustellen. Er mag es ganz real und romantisch. Was ist kein Mann. Durch die eigene Biografie hindurch zielend und genährt. Mit Sorgfalt der Verschwendung frönend. Und immer wieder das Foto durchsuchend: als Erinnerung, als Notiz, als Skizze als Plan. Immer und immer wieder die Spiegelung.
Närrisch, manchmal erhaben, oder beides. Manchmal politisch und manchmal ironisch.
Drehend,
gekleidet oder des Kaisers neue Kleider,
zwischen einer Momentaufnahme und dem Fliessen Lassen.
Er tut, was die Physik ihm vorgibt.
Das Absurde welches die Macht wandelt...